2016. június 13., hétfő

100 km a Bükkben 1. A Sebes és a Létrás környékén

A hétvégén  komolyabb túrákat tettünk a Bükkben, ahová már régóta vágytam. A 100 km-ből természetesen kb. csak 40 km-t tettünk meg gyalog, a többit autóval. Ez a 40 km is kb. másfél napba zsúfolódott, mert péntek délután az idő jó részét az M3-as egy dugójában töltöttük, az aznapra szánt rövid túrát szombatra kellett elnapolni.  Főként a hegység keleti felében jártunk, a legfőbb turistalátványosságokra koncentrálva.

A Sebesvíz Panzióból szombat hajnalban először a Sebes-víz patak völgyébe ereszkedtem le. A völgy elején egy mészégető boksa romja fogadott. Ilyent sokat láttunk utunk során.
A patak forrásbarlangjainak egyik. Három forrásból is feltörhet itt a víz, de most csak kettőből csörgedezett valami vizecske.
A forrásbarlang mellett két hatalmas fa, egy juhar és egy kőris. A juharok okozták az első meglepetést számomra. Mifelénk jobbára csak mezeik nőnek, és kis vacak fák maradnak. Itt meg sok hegyi is van, és hatalmasra nőnek.

A Sebes-víz híres mésztufás vízesése. Most kevés víz volt benne, nem  túl mutatós.

Kemény volt ez a terep éhgyomorra. A szekszárdi dombokhoz szokott szervezetemet megviselte,  hogy pár kilométer alatt csaknem 300m szintkülönbség volt.
Aztán a Létrás három listás bükkjét kerestem fel. Mindhárom  öt méter feletti kerülettel bír. Az első- a listán 574-gyel szereplő- azonban kettős törzsű, számomra nem meggyőző. Igaz a másik oldalról jobban egybe van.

Egy vérbeli bükk, 2009-ben 553-mal került fel a listára, Molnár Bence találta.
A Létrás környékén sok a kis barlangnyílás, ez a Mogyorósi-barlang bejárata.

A harmadik ötszázas is kettős törzsű, és egyik fele már le is tört.
Úgyhogy visszatértem a csodás 553-ashoz és ebben gyönyörködtem legtöbbet.

Egy függőleges panoráma.

Vasárnap hajnalban a sebesi erdőkben néztem körbe. Esett az eső, és a sűrű bükkös és fenyő ültetvényekben nagyon sötét volt. Így az itt talált három közönségesebb  orchideafajtáról nem készült szép kép. Ez a fehér madársisak.