2010. január 16., szombat

A Pörbölyi-erdőben

A Pörbölyi-erdő a Gemenc déli részén található, északról az 55-ös főút, keletről és délről a Duna határolja. A keleti, felsőpörbölyinek nevezett felén egy turistaút vezet végig, ezen haladtam én is. A turistaút az 55-ös út északi oldalán a Cserta- és a Vén-Duna partján, 12 km után tér vissza kiindulási helyére, Baja-Dunafürdőre. A terület a Microsoft Bing Map fotóján alább látható:


A térképen kis kör jelöli a Simon-Duna partjának azt a részét, amely izgalmas nagy fás területnek bizonyult. Ez a területet a Pósfai György-féle listán eddig egy nyárfával szerepelt. Ködös, szürke időm volt. Szerencsére végig fagypont alatt maradt a hőmérséklet, a keményre fagyott rögök és a jeges pocsolyák kellemesebb környezetet jelentettek, mint az a hatalmas sár, ami egy-két fokkal melegebb időben fogadott volna.

A Simon-Dunában szerencsére most csak foltokban volt víz.


A Simon-Duna partján sorakozó nyárfák

A Simon-Duna partján, közel a már ismert listáshoz, hatalmas, többtörzsű nyárfák sorakoztak. El is gondolkodtam azon, hogy ezek vajon annak idején elkerülték György figyelmét, vagy többtörzsű mivoltuk miatt nem kerültek fel a listára.

A sok vastag törzs szorosan egymás mellett impozáns látványt nyújtott.

Az összenőtt, többtörzsű fák felvetették az egy fa vagy több fa dilemmát is. A kép jobb szélén álló három összenövéséből keletkező fa egybemérve csaknem 9m-nek adódott. A meder felől ugyan egységes képet mutatott, de a másik oldalról világosan látható volt, hogy egy törzs alacsonyan kiágazik, nem fogadtam el egy fának. Így végül egy egybetartozó részt mérve a fa 655 cm-esként érte el listás méretet. (46 10' 39"; 18 53' 32")

A szokásos szófordulattal élve: van bennük anyag


A méretek érzékeltetésére készítettem egy fekvőkamerás felvételt magammal együtt is.

Egy kettős törzsű, méretes példány
Az előző csoporttól néhány méterre, a fenti képen látható fa viszont egész magasan ágazott ketté, elfogadtam egy fának. Mérete 774 cm, a koordinátája természetesen alig különbözik az előzőtől. (46 10' 39"; 18 53' 31").
A Felsőpörbölyi-erdő nyárfakirálya a sűrűben

A Simon-Duna partjától kissé beljebb, az előző csoporttól nem messze áll a listás nyárfa. Ez az egyik legszebb nyárfa, amit eddig láttam. Törzse szinte sima, hosszan felfelé törő, arányai szinte a kőrisek égbetörő jellégét idézik. Lábánál nem burjánzanak a sarjak és egyéb bokrok. Végre egy könnyen mérhető nyárfa.

A nyárfakirály

Tavaly György 708 cm-nek mérte, én most 716-nak. Ennyit gyarapodhatott egy év alatt.
A Cserta-Duna

A Gemenc leglátványosabb tájképi részleteit mindig a holtágak mentén találjuk. A Pörbölyi-erdő hosszú, nyílegyenes nyiladéka után üdítő látvány volt a Cserta-Duna romantikus vízpartja. Helyenként jég volt, helyenként nyílt víztükör rengeteg kacsával, kócsaggal, vízicsibével.

A Cserta-Duna partján szép füzek álltak, a legszebbek persze mindig a másik oldalon.

Nyárfa a Vén-Duna partján

A Vén-Duna partján is belebotlottam egy listás nyárba. Ez a kettős törzsű közvetlenül a talaj felett mérve is átlépte a bűvös 6m-et (608 cm), és ezután szélesedik csak igazán (46 11' 49"; 18 54'53") Mindenesetre, ha még száz évig él, akkor sem lesz a fák Nádler-listájának éllovasa ez a kissé gnómszerű nyár.

A Vén-Duna és a nagy Duna összefolyásánál utam véget ért.